6. Feb

2019

Designprosessen i JrC

Skrevet av: Sondre Kongsgård

Er du nysgjerrig på hvordan det er å være designer hos Junior Consulting? I dette innlegget spør vi Amalie, en av våre ferskeste designere, om hennes første prosjekt.

Selv om design-gjengen er den minste gjengen hos Junior Consulting, er etterspørselen stor. Som designer møter man derfor gjerne varierte og spennende utfordringer, og dette prosjektet er intet unntak. Sammen med et tverrfaglig team av teknologer og strateger, har hun fått gleden av å jobbe tett sammen med en startup, for å forme dens identitet og skape en web-løsning.

Hvordan kommer man i gang med designprosessen?

Da dette er det første prosjektet mitt, og ettersom vi var få designere, ble jeg rett og slett nødt til å hoppe ut i det. Vi kickstartet det hele i begynnelsen av januar hos kunden i Oslo, hvor jeg fasiliterte en workshop. Noen idégenererende leker, en god del post-it-lapper, latterkuler og diskusjoner senere kom vi sammen med kunden frem til rammeverket på prosjektet. Det vil si, hvordan vi ønsket at bedriften skulle fremstå, hva den skulle symbolisere og hvilke assosiasjoner den skulle gi brukeren. I tillegg fikk vi være med i prosessen med å formulere slogans og en visjon for bedriften. Med dette i bakhodet, ble det mye lettere å begynne designprosessen.

Det ble bestemt at vi først skulle skape en identitet, med alt det innebærer: logo, fargepalett, fonter, temaer, illustrasjoner osv. Når vi er fornøyde med identiteten, er målet å implementere den i web-løsningen, sammen med et komplett design. Vi jobber likevel med tech og design parallelt, slik at vi hele tiden vet at det jeg designer eller foreslår, vil være mulig å produsere rent teknisk. Jeg synes det er veldig lærerikt å jobbe så tett sammen, for man lærer så mye om muligheter og begrensninger.

Hvilke faser går man gjennom i designprosessen?

Design er en iterativ prosess, så man går gjerne gjennom de samme fasene flere ganger. I første omgang må man definere prosjektet, og komme frem til hva kunden ønsker seg.

Når det er gjort, begynner prototypingen. Workshopen sammen med kunden ble for meg det definerende rammeverket. Med utgangspunkt i dette kunne jeg innhente inspirasjon, skisse, tegne og prototype. Underveis tok jeg lynraske tester på resten av teamet, for å få tilbakemeldinger og innspill. Det er ofte nyttig å ha en second opinion på det du lager, så man ikke forelsker seg i en ide for tidlig, eller kaster vekk ideer med potensiale. For meg handler det om å tørre å gå litt bredt i starten, for å bli kjent med kunden, og heller snevre seg inn etter hvert.

Hva er ekstra viktig å tenke på når man designer for en kunde?

Det er viktig å tenkte på at kunden til syvende og sist er den som betaler deg, og som du jobber for å gjøre fornøyd. Når det er sagt, så skal man ikke være redd for å utfordre kundens meninger, dersom du mener at de går på bekostning av for eksempel brukervennlighet, flyt eller ren og skjær estetikk. Det kan fort bli et sirkus, dersom man skal ta høyde for absolutt alle ønsker, så jeg tror det er viktig at man er ærlige med hverandre, og heller viser frem flere alternativer. Den evige debatten mellom hvor mye informasjon som er nok informasjon, og hvor mye man kan fjerne før det blir for lite, er alltid vanskelig. Derfor er det lurt å avtale regelmessige møter der man viser frem arbeidet, slik at man holder kunden i loopen. Da føler de seg hørt, og det er bra!

Hvordan oppleves det som student å få levere et faktisk designprodukt til en kunde?

Det å få levere design til en kunde, er både spennende og skummelt på samme tid. Jeg er antakelig min egen verste kritiker - så det å skulle vise frem noe man har laget for første gang, føles litt som å blottlegge seg. Likevel føles det utrolig godt, når man har kommet over kneiken og fått tilbakemeldinger fra kunden. De er sjelden så kritiske som det man frykter mest, og de hjelper deg alltid litt nærmere målet.


Dette prosjektet er fremdeles bare i startgropen, men det er utrolig morsomt å få lov til å jobbe med relevante og kreative oppgaver, sammen med et tverrfaglig team. Jeg gleder meg virkelig til fortsettelsen!

Junior Consulting AS

Dyre Halses Gate 2
7042 Trondheim
Orgnr.: 998354730